نویسنده: محمد طالبیان



 

امتیازات:

طنز فوق العاده، زیر پا گذشتن تمامی قوانین فیزیک، چند ماد جدیدی و متفاوت با حالت کلاسیک، طراحی خوب بازیکن ها، صدا گذاری خوب گزارشگر

معایب:

کم عمق بودن گیم پلی اصلی بازی و تکراری شدن بعد از مدتی، بعضی از مشکلات در بخش آملاین بازی، پیشرفت کم گرافیک بازی، ضعف هوش مصنوعی هم تیمی بازیباز.
خوب ارزش 15
13 گرافیک
14 موزیک و صدا
15 گیم پلی
یکی از عناوینی که در گذشته و در زمان حکمرانی دستگاه های آرکید محبوبیت فوق لعاده ای داشت، NBA Jam بود که توانسته بود با ترکیب مسابقات بسکتبال NBA و نادیده گرفتن قوانین فیزیک، گیم پلی ای را ارائه کند که در کنار سرگرم کننده بودن برای بازی کردن به صورت چند نفره نیز جذابیت های خاص خود را داشته باشد. بعد از خریداری شدن امتیاز این سری توسط EA و منتشر شدن نسخه Wii قرار بود تا این عنوان به صورت HD درکنار NBA II Elite و در یک بسته عرضه شود اما کنسل شدن این عنوان باعث شد تا با ایجاد تغییراتی در NBA Jam این عنوان به صورت یک بازی کامل برای کنسول های HD نیز عرضه شود. تغییراتی که به نفع بازی بوده و باعث شده اند تا تجربه این عنوان به نسبت نسخه Wii بهتر نیز شود.

دیدار با افسانه ها

گیم پلی این عنوان ترکیبی است از نسخه کلاسیک بازی و بخش های جدیدی که در این نسخه به بازی اضافه شده اند. حالت عادی بازی همچون گذشته به صورت 2 به 2 دنبال شده و بازیبازها می توانند در مقابل یکدیگر یا در یک تیم قرار گیرند. قوانین فیزیک به کلی در NBA Jam نادیده گرفته شده و بازیکن ها می توانند با پرش های بسیار بلند و انجام حرکت های نمایشی امتیازهای دیدنی ای را به دست بیاورند. در این حالت اکثر آلمان ها و خصوصیت های نسخه اصلی وجود داشته و بازیبازها می توانند با استفاده از قابلیت هایی همچون On Fire عملکرد بهتری را در بازی به نمایش در آورند. این در حالی است که به طور کلی بعضی از قوانین اصلی مسابقات رسمی در این عنوان وجود نداشته و بازیکن ها می توانند انواع خطاهای موجود را بر روی یکدیگر اجرا کنند. به همین خاطر اصول دفاعی و تهاجمی بازی با عناوین معمولی متفاوت بوده و بازیبازها بایستی با در نظر گرفتن بی قانونی این مسابقات بازی را دنبال کنند. در کنار این حالت کلاسیک و عادی بازی که توضیح داده شد شاهد یک سری حالت جدید نیز هستیم که تحت عنوان Remix Tour شناخته می شوند. مادهای مختلف این بخش در زاویه دوربین متفاوتی دنبال شده و بازیباز برای به دست آوردن پیروزی در هر یک از آن ها بایستی کارخاصی را انجام دهد. نکته قابل توجه در انتهای این بخش از بازی Boss های آن است که از میان بازیکن های افسانه ای NBA انتخاب شده و در مقابل بازیباز قرار می گیرند. به طور کلی مادهای همچون Domination, Elimination و- هر کدام قوانین مخصوصی و به خود را دارا هستند اما متأسفانه همچون حالت کلاسیک بازی از نبود عمق کافی در رنج هستند. البته بایستی به این مسئله اشاره کرد که بازی کردن این عنوان به صورت چند نفره در دفعات بالا نیز سرگرم کننده است، موردی که در نسخه Wii به خاطر عدم وجود حالت آنلاین تنها به صورت آفلاین و درکنار یکدیگر امکان پذیر است. لازم به ذکر است که در مقابل، نسخه های HD بازی دارای قابلیت های خوبی در این زمینه بوده و این امکان را به وجود می آورند که بازیبازها در حالت آنلاین با یکدیگر به بازی بپردازند. NBA Jam توانسته تا اصول اولیه نسخه اصلی را به خوبی حفظ کرده و نکات خوبی را نیز به آن اضافه کند اما توجه نکردن استدیوی سازنده بازی به مواردی که ارزش تکرار یک بازی را می افزایند خود یکی از دلایلی است که NBA Jam را از عمق مناسب محروم کرده است.

مسابقه ای برای خنده

بعد از پورت شدن این عنوان از Wii بر روی کنسول های HD شاهد این هستیم که گرافیک بازی آنچنان که باید و شاید پیشرفت نکرده است. هر چند سبک و سیاق بازی نیازمند گرافیک آنچنان بالایی نیست اما اکنون و با این پیشرفت تکنولوژی که هر روزه رخ می دهد به هیچ وجه مناسب نیست که تماشاگرانی را مشاهده کنیم که از لحاظ طراحی به شدت ضعیف بوده و حتی صورت مشخصی ندارند. طراحی مدل های بازیکن ها در سطح قابل قبولی قرار دارد و به نوع بدن هر کدام از شخصیت ها توجه خوبی شده است. اما در زمینه طراحی سر بازیکن ها با نمونه های جالبی روبه رو هستیم که همچون نسخه های قدیمی به صورت دو بعدی بوده و از صورت بازیکن های واقعی اسکن شده اند. این کار باعث شده تا حرکات و عکس العمل های صورت بازیکن ها به شدت جذاب شده و حس طنز بازی را به خوبی منتقل کنند. همین مسئله در رابطه با انیمیشن های زیبا و البته اغراق شده بازی نیز صدق می کند. حرکت های مختلفی که بازیکن ها انجام داده و دانک هایی که به نمایش در می آورند. یکی از جذابیت های اصلی بازی است. البته باید به این مسئله نیز توجه کرد که هنوز هم طراحی استادیوم و زمین های مسابقه در سطح مناسبی نیست، ضعفی که در حالت Remix Tour خود را بیش از گذشته نشان می دهد. در کنار جنبه های گرافیکی بازی با صداهای طنز گونه ای نیز رو به رو هستیم که در تمامی بخش های بازی به کار رفته اند. در این زمینه بایستی به گزارشگر بازی نیز اشاره شود که مدام در حال به زبان آوردن متلک های مختلفی به بازیکن های هر یک از دو تیم است. NBA Jam از آن دست عناوینی است که داشتن تجربه ای مناسب از آن مستلزم بازی کردن به صورت چند نفره است. نکته ای که شاید برای تمامی بازیبازها در دسترس نباشد. با این وجود بایستی به عمق کم و تکراری شدن بازی بعد از مدتی اشاره کرد که به خوبی توسط مادهای مختلف بازی نیز پوشیده نشده و همچنان باقی است.
بعد از گذشت سال ها 3 عنوان با نام اصلی NBA Jam منتشر شده اند که هر کدام ضعف ها و نکات مثبت خود را دارند. نکته ای که در آخرین نسخه از این سری کاملاً به چشم می آید، مربوط به هوش مصنوعی هم تیمی بازیباز است که به نسبت دو نسخه دیگر افت قابل توجهی پیدا کرده است. این در حالی است که هوش مصنوعی تیم حریف حتی در درجه سختی های پایین نیز پیشرفت بسیاری کرده و شاهد این هستیم که دو بازیکن تیم حریف به خوبی با یکدیگر همکاری می کنند.
منبع: بازی یارانه شماره نشریه: 41